Vad är strategisk förståelse och vad är kreativ höjd?
En av det mest intressanta uppgifterna med offentlig upphandling av byråtjänster, är själva utvärderingen. Att på några rader beskriva exakt vad man egentligen menar med kreativ eller strategisk höjd, så att alla förstår varför just anbudet fick det specifika betyget. Inte tycka, inte känna. Bara vara logisk och konkret. Det är en pedagogisk utmaning att sätta tänderna i! Visst kan det vara krångligt, men jag gillar verkligen det seriösa angreppssättet i att utvärdera något så abstrakt och subjektivt kvalitet. Det finns nog inget som det är så lätt att tycka något om, som just reklam. Snyggt eller fult, bra eller dåligt. Hur vet jag vad jag tycker? Dessa frågor är mycket efterfrågade i de kurser som jag har för både reklamköpare och byråmedarbetare. Och tack vare Lagen om Offentlig Upphandling, har jag blivit vältränad i motiveringar. Metodval, målgruppsanpassning, kvalitetssäkring och kostnadseffektivitet är andra kriterier som jag har checklistor på vad de egentligen betyder. Enligt mig alltså…