Några ord till dig som vill bli byrå till en myndighet

4 april, 2013

I dagens nummer av Resumé kan du läsa en intervju med mig där jag ger några råd till byråer som vill svara på en LOU-upphandling. Det vanligaste misstaget jag ser i anbud från byråer, är alltför generellt beskrivna referenscase som omöjliggör höga betyg på de satta utvärderingskriterierna.

Om t ex ett utvärderingskriterium av ett case är “målgruppsanpassning” så bör man förstås först beskriva målgruppsinsikter och drivkrafter för att sedan berätta hur gestaltningen påverkats av och anpassats till  just dessa insikter. Detta är kunskap som förhoppningsvis byrån har, men som alldeles för ofta slarvas bort i beskrivningen av inlämnade case.

Läs utvärderingskriterierna mycket noga och svara så att det går att utvärdera för att ge ett rättvist och korrekt betyg. Please! Offentliga sektorn behöver fler bra byråer som vinner upphandlingar!