En inhousebyrås utmaningar
I veckan gjorde jag något underbart bra och roligt. Jag lät flera av mina kunder träffas och diskutera sina utmaningar och hur de jobbat med lösningar för att få produktionerna att flyta på så effektivt och smidigt som möjligt.
Det var universitetets inhousebyrå som fick träffa försäkringsbolagets och spelbolagets inhousebyrå. Som de sedan kunde jämföra arbetsmetodiken med den stora reklambyråns produktionsavdelning. Vardagen ser ju ganska lika ut, visade det sig. Många beställare, bråttom som rackarn, suddiga briefer…
Några råd på vägen: Ha en enda ingång (mailbox) till inhousebyrån, utbilda i korrekturhantering, använd ett produktionsledningsverktyg (som inte it-avdelningen behöver vara med att besluta om), ha prislistor som ger indikativa priser och leveranstider. Det finns många fler konkreta råd som gör livet på en inhousebyrå lättare. Men det kan vi prata vidare om när vi ses…