Byråer enligt LoU – Det blir så bra som du vill
Tyvärr är det fortfarande så att jag hör och läser om byråer som har dålig erfarenhet av offentliga upphandlingar av kommunikationstjänster. “När kommunikationsbyråer ska upphandlas ställs för stora krav på att anbudet ska innehålla i stort sett färdiga lösningar. Detta arbete är obetalt och sätter större press på en redan pressad bransch”. Så kan man läsa i debattartikeln i nätversionen av Upphandling 24.
Men det finns bra och väl etablerade metoder som säkerställer att man får den byrå som bäst svarar mot uppdragsgivarens behov och där byråer blir valda på tydliga och transparenta kriterier. Jag föreslår upphandlingsjurister och kommunikationschefer på landets alla myndigheter att inspireras av redan gjorda bra upphandlingar. Titta på tex Swedavias, Umeå Energis och Svenska Spels upphandlingsunderlag. Eller hör av er till mig så kan jag lotsa er genom processen.