Anna Bodin ny rådgivare hos Marknadsföreningen
http://www.mis.se/anna-bodin-ny-radgivare-hos-marknadsforeningen/
Anna Bodin har rekryterats till Engage Marketing och är också ny hos oss på Marknadsföreningen i Stockholm.
En lång karriär inom media har gett henne den gedigna kunskap och erfarenhet som krävs för att svara på MiS-medlemmarnas frågor inom byråval och -samarbeten.
Hej Anna och välkommen som ny rådgivare. Berätta om dig!
– Jag har arbetat med media och kommunikation i över 20 år. Från början är jag skolad på en traditionell mediebyrå, men senare genom arbete för Y&R i London lärde jag mig tv och var under flera år tv-specialist, detta i en tid då just tv var det nya mediet. Jag arbetade därefter på TV4 och var både säljare och marknadschef.
– Med tiden blev jag mer av en generalist och strateg i mediefrågor, jag arbetade med digital-tv och jobbade tidigt med online-marknadsföring. Tack vare jobb som vd för Accenture Marketing Sciences, strateg inom Omnicom Media Group och marknadschef på SF Media så har jag erfarenhet och kompetens som kan hjälpa annonsörer att välja rätt i byråvalsfrågan.
Vad är ditt fokusområde? – Eftersom min bakgrund är relativt tung på media så ligger mediebyråvalet nära till hands. Dock kommer jag även att samarbeta med mina kollegor när det gäller byråval av övriga discipliner.
– Jag har arbetat mycket med sociala medier, onlineförsäljning och liknande frågor varpå även de nya typerna av medie- och webbyråupphandlingar kommer att ligga nära till hands.
– Frågan om att se över och förbättra befintliga avtal är också viktig vilket jag kommer att försöka fokusera på en hel del. Där finns mycket pengar att tjäna för kunden och samarbeten kan bli mer effektiva och tydliga för båda parter.
”I dag vill många annonsörer ha kontroll över vad varje medieinsats i sig ger”
Vilka är de vanligaste frågorna du får från dina kunder? – Den allra tyngsta frågan är ofta prislappen på medierna. Det vill säga vad man får betala för själva CPM, kontaktkostnaden. Men i dag vill många annonsörer ha kontroll över vad varje medieinsats i sig ger.
– Dessutom önskas transparens i kontrakten så att man som annonsör skall kunna se vad man betalar för arvode, vilka rabatter som har erhållits, att byrån har levererat de priser och kostnader som de har garanterat i upphandlingen. Annars kan man ju som annonsör få mediepriser erbjudna i en upphandling, men efter ett par år har priserna kanske långsamt ökat. Då gäller det att ha regelbundna kontroller på det genom någon form av audits.